Hem » 10 tips för att blogga professionellt

10 tips för att blogga professionellt

För att blogga professionellt behöver du få en massa trafik med läsare som sedan återkommer för mer. Det är ju så du kan tjäna pengar på din blogg. Därmed bör du tänka på detta redan innan du väljer ett domännamn och registrerar det med ett webbhotell.

Här är 10 viktiga tips för dig som vill blogga professionellt för att tjäna pengar på din blogg. Med lite eftertanke och god planering kan du gå från noll till hundra mycket snabbare. Dessutom blir det mycket roligare för dig att blogga då du snabbt får ett gensvar och ser frukter av ditt arbete!

1. Det börjar med domännamnet

Vad ska din blogg heta? Det är en fråga som du måste tänka igenom innan du börjar leta domännamn. Om du tänker att den ska heta som du själv heter borde det vara enkelt nog att hitta ledigt .se domän.

Om du heter Anna Svensson kan det förstås vara så att namnet är upptaget. Då får du vara lite kreativ och tänka på något som väl beskriver ditt syfte med bloggen. Du kan ju välja ett namn som visar inriktningen hellre än att fokusera på ditt namn.

En blogg måste inte handla om dig och ditt liv. Den kan handla om det som du kan mycket om och gärna vill dela med dig av. Det betyder att du kan hitta på ett namn som påminner om detta. Tänk på att bloggens namn ska vara lätt att komma ihåg för de som upptäcker dig.

När någon trillar in från sökmotorer så är det verkligen smart att namnet på din blogg sedan koms ihåg. Då kan de söka direkt på din bloggs namn eller helt enkelt skriva in den i adressfältet för att återkomma för mer.

2. Ett webbhotell som fungerar som det ska

När du har bestämt dig för ett domännamn kan du registrera det med ett bra webbhotell som också erbjuder dig domänköp. Som bloggare kan det vara viktigt att se på webbhotell för WordPress som gör det enkelt att komma igång med bloggen.

Det finns också webbhostingtjänster med egna sitebuilder-verktyg som kan vara perfekta för en blogg. Ta alltid en titt på de paket som erbjuds och se vad det kommer att kosta. Det är en fördel med billigt webbhotell men bara om de ger stöd för en väl fungerande hemsida.

Ta en titt på saker som:

  • Lagringsutrymme för dina filer
  • Prestanda och hastighet
  • Backup och problemlösning
  • Användning och kontrollpanel

I grunden finns det mycket att tänka på när man jämför olika webbhotell men för en enkel blogg som bygger på WordPerss klarar man sig ofta bra även med lite enklare lösningar.

Om du är ny på att designa hemsida är det viktigt att du väljer ett webbhotell som gör detta så enkelt som möjligt för dig. Idag kan du ju designa hemsida med WordPress utan att kunna något om kodning då det finns så många teman att välja på (både gratis men även att köpa). Dessutom finns det bra webbhotell med sitebuilder och domännamn som kompletta paket.

3. Innehåll som lockar fler läsare

Det går att utforma innehåll med tanke på vad som lockar läsare. Dels så är det förstås viktigt att du skriver om det som du brinner för. Det är något som känns när man kommer in på din blogg och läser.

Det är också bra att tänka på att bra innehåll kan dra fler besökare till din sajt via sökmotorer. Om du lär dig lite mer om hur innehåll ska utformas för att lyckas bättre i sökresultat så kan det göra stor skillnad för dig.

Lär dig också mer om hur du skriver och skapar rubriker och paragrafer som får folk att fortsätta läsa. Det räcker inte med ett intressant liv eller viktiga saker att säga. Du måste ta reda på hur du uttrycker dig för att de som surfar in på din blogg ska förstå att det finns mycket att hämta på den.

4. Interaktivitet och kreativitet

Det är viktigt att jobba med interaktivitet. Du behöver saker som kontaktformulär eller åtminstone tydlig information om vem som står bakom sajten och hur man kan komma i kontakt med dig.

Oavsett om det rör en blogg för en butik eller din privata sajt så bör du ta reda på hur du kan skapa interaktivitet. Knappar till sociala medier och ett aktivt flöde är mycket positivt. Med dessa verktyg kan du också vara kreativ och dra igång aktiviteter som till exempel bloggutmaningar där fler är med och bloggar om ämnen som du bestämmer.

5. Unikt innehåll som ger något

En blogg behöver ett unikt innehåll för att synas och märkas. När din blogg handlar om dig så är det förstås så att den kommer att vara unik. Men tänk lite på vad du bloggar om. När du skriver att du åt filmjölk till frukost så kanske det inte kommer att leda till en läsarstorm med engagerade kommentarer.

Fast samma filmjölk kan bli väldigt intressant om du tar upp vad den gör för din hälsa eller något annat unikt som andra också kan vara intresserade av. Jobba alltid utifrån dig själv eller ditt företags unika egenskaper och uttryck detta på din blogg. Det leder till innehåll som kan ge något till fler.

6. Bilder och film

Du bör komma ihåg hur viktigt det är för dig att se bilder och film. Om du kan välja mellan en lång text som förklarar något eller en video som gör samma sak så vet du vad du föredrar. Din bloggs läsare är precis likadana och därför är det viktigt att du jobbar effektivt med media.

Bilder och film gör din blogg roligare att läsa. Folk blir kvar och engagerar sig i ditt innehåll. Idag är det hur enkelt som helst att få fatt i copyrightfria bilder online via tjänster som Pixabay och Pexels. Därmed bör det inte vara svårt för dig att ta tag i detta. Inte ens då du helst inte vill ha med så många bilder på dig själv och din familj.

7. Aktivt länkande till bloggen

Du kan vara med och påverka trafiken till din blogg genom att länka aktivt till den. Använd de plattformar du redan nu är aktiv på. Det kan vara forum där du i samtal talar om att du har en blogg eller att du har skrivit något om det ämne som ni pratar om.

Du kan också be bloggvänner om att länka till dig. Ni kan gästa varandras bloggar för att på så vis få fler att upptäcka bloggarna ni försöker marknadsföra. Kanaler som Twitter, Facebook och Instagram är också bra att använda för att länka aktivt och få mer trafik till bloggen.

8. Regelbundna uppdateringar

En bra blogg är levande. Det gäller att komma med nya inlägg så ofta som du kan. De bästa bloggarna skriver något nytt en till två gånger per dag. En företagsblogg behöver inte uppdateras så ofta men även här är det viktigt att jobba på ett dynamiskt sätt.

Kom ihåg att nya inlägg gärna får kopplas till tidigare. Om du kan länka in i din blogg och visa var du har fördjupat dig mer på ämnet kan det också leda till att du får besökare som blir kvar längre.

När du säljer saker på din blogg är det här ett utmärkt sätt att återknyta till sidor där du lyckas med dina affiliate länkar eller kanske till en webbutik som du öppnar parallellt med bloggen. Ett sammanhang är viktigt både för dina besökare och för Google som gärna vill se detta för att prioritera dig i sökresultaten.

9. Smarta samarbeten

När du jobbar med en blogg som börjar få mer och mer trafik kan du samarbeta med företag som vill synas hos dig. I starten får du själv vara aktiv och kontakta företag eller personer som du är intresserad av att jobba med.

Reklam på bloggar fungerar väl men det är klart att du måste vara noga med att bara marknadsföra sådant som du står för. Detta särskilt när det är din privata blogg där du uttrycker dina åsikter och får läsare som börjar lita på det du säger.

För företag så är det på ett naturligt sätt så att en blogg kan användas för att stärka trovärdighet och för att bättre belysa produkter och tjänster. Bloggen kan vara en utmärkt källa för mer information om hur produkter kan användas och problem som tjänster kan lösa.

10. Din blogg, din glädje

Sist men inte minst är det verkligen viktigt att komma ihåg glädjen i att blogga professionellt. När du tycker att det är roligt att skriva på bloggen så märks det. Är det en personlig blogg som handlar om dig och ditt liv så bör du verkligen känna en tillfredsställelse av att berätta för andra om sådant som händer och vad du tänker om det.

När det rör en företagsblogg så är det minst lika viktigt att fokusera på glädjen. Samma energi som har gjort att du har dragit igång bolaget bör finnas med på bloggen. Det är sådant som smittar av sig och får folk att gilla din sajt och återkomma till den för mer information och energikickar.