Vad kommer det att kosta med en företagshemsida? Kostnaden för företagets sajt beror på om den ska byggas från grunden samt vad som ska göras med den för regelbundet underhåll. Det blir dyrare om du vill att webbyrån ska sköta allt. Du kan spara pengar på att sköta vissa sysslor med hemsidan själv.
Framförallt är det viktigt att du förstår vad du betalar för. Det finns webbyråer som kan erbjuda dig kompletta paket där du till och med får hjälp med sajtens marknadsföring. Andra webbolag jobbar med skräddarsydda lösningar där du själv bestämmer exakt vad du vill betala för.
Vad kostar en bra företagshemsida?
Om vi bara ska höfta fram ett pris för företagshemsida så kan det röra sig om allt från 10 000 kronor till 25 000 kronor och mer för grunddesignen. Det här beror på vem du anlitar och hur hemsidan ska se ut.
En enklare hemsida med få undersidor och enklare interaktiva funktioner blir billigare. Om du behöver en hemsida som även fungerar som webbutik samt finesser som är unika för din sajt så kan det givetvis kosta många gånger om.
Vi upprepar: Det viktigaste är att du vet vad du betalar för. Det är rimligt att det blir dyrare om du behöver en mer avancerad sajt. Sedan ska du se på hur det kommer att fungera med underhåll och uppdateringar. Vad kostar dessa och vem tar hand om dem?
Det finns många aspekter att ta hänsyn till oavsett om du anlitar en webbyrå eller gör en egen företagshemsida. Men oavsett vägval behöver du veta vad som är viktigt vilket i sin tur kräver egen kompetens eller stor tillit till företaget som gör hemsidan. Om du inte har någon erfarenhet själv så läs på om vad en bra företagshemsida bör innehålla och låt det ta tid att förbereda.
Grundläggande kostnader för en företagshemsida
Det finns några grundläggande kostnader för en företagshemsida som alltid kommer att bli relevanta. De har du med oavsett vilken webbyrå du vänder dig till för att få din hemsida byggd.
Var medveten om kostnader som täcker:
- Designarbete. Även om man väljer i stort sett färdiga mallar för en WordPress sajt så ska de anpassas. Detta och jobbet med bilder och annan media som ska finnas på sajten kommer webbyrån att ta betalt för.
- Storlek på sajten. Det kan bli ett billigare pris om det rör sig om en enkel sida med några få undersidor. Då krävs det ju inte heller så mycket utrymme på webbhotell.
- Webbhosting och domännamn. Sajten ska heta något så att den får en adress, denna adress är sajtens domän som du måste betala årligen för. Det finns billigare domän med ovanligare ändelser och de som är lite dyrare som .se och .com.
Dessutom ska sajten bo någonstans lämpligen på ett bra webbhotell. För enklare hemsidor klarar man sig ofta bra med enklare webbhotellspaket men eftersom hastighet och säkerhet har en betydelse finns argument att som företag välja något av de bästa webbhotellen. - Utveckling. Sajten kommer då och då att kräva utveckling. Det kan vara så att du vill bygga på med webbutik eller att du vill ha fler sidor. Eller så kanske du inser att det vore bra med en chatt. Räkna med kostnader för detta om du inte själv kan lägga till plugin, sidor och annat som förbättrar företagshemsidan.
- Uppdatering. Innehållet på hemsidan måste uppdateras för att den ska vara aktiv och ha en chans online. Om du inte själv har tid eller lust att uppdatera med innehåll och nyheter får du betala för detta.
När du redan har en hemsida och vill förbättra den
Du kanske har en gammal sajt som behöver göras om och förbättras. Då kan det ju tyckas som att det här inte borde kosta så mycket. Men var medveten om att en äldre sajt kan behöva en totalrenovering.
Då den i stort sett måste rivas till grunden för att byggas upp igen handlar det inte om några större besparingar. Du kan förstås använda samma domän och så kanske du kan byta till ett billigare webbhotell.
Du får helt enkelt inse att en företagshemsida som ska göras om och uppdateras kan kosta lika mycket som en som byggs från grunden. Det viktigaste är att du vet vad du vill göra med din sajt så att en smart plan kan formas.
SEO-arbete kostar också pengar
När du lanserar en hemsida eller uppdaterar en äldre sajt så vill du förstås att den ska få en mer trafik. Det är här som SEO, sökoptimering, kommer in i bilden. För att din sajt ska dyka upp i sökresultat så måste dess innehåll optimeras på rätt sätt.
Dessutom är det viktigt att jobba med marknadsföring i form av länkning till sajten på ett väl strukturerat och genomtänkt sätt. Det här är arbete som kostar pengar. Antingen kan du betala webbyrån som bygger din företagshemsida för att sköta SEO eller så köper du in hjälpen från annat håll.
Det finns företag som fokuserar enbart på SEO. De kommer inte att göra ändringar på din sajt. Det får du klara med din webbyrå eller själv. Istället så ger de dig informationen om vad som ska göras för att du ska lyckas bättre med din SEO. Dessutom kan de sköta saker som länkning till din sajt på ett effektivt sätt.
Många företagshemsidor använder sig av WordPress i grunden och då finns det många bra SEO-tips du kan börja med att fokusera på för att få en bra grund. Men du kommer också behöva optimera innehållet på din företagshemsida i form av titlar, rubriker och innehåll.
Hur mycket kan du göra själv?
Det kan kännas skönt att låta en webbyrå ta hand om allt. Samtidigt är det förstås så att moderna CMS som WordPress ger dig mycket fria händer med uppdateringar. Du kan till exempel skriva innehållet till din sajt själv eller ge det uppdraget till en fristående webbskribent.
En del av SEO-arbetet klarar du själv med tillgång till sajten och då kan kostnaden för underhållet bli lägre. Frågan är förstås hur mycket du vill göra själv och vad du har tid för. Många gånger är det smartare att betala för att en webbyrå sköter hela driften av sajten. Då kan du ju lägga all din fokus på att sköta din verksamhet och att ta hand om de kunder som du får via din företagshemsida. Ett tips är att du bara gör saker som du verkligen vill och kan själv. Lägg resten på proffs och inse att du investerar i en kanal som är nödvändig för att lyckas med ett företag oavsett bransch.