En företagshemsida ska lanseras men hur ska ni tänka? Vad måste vara med för att sajten ska ge önskade resultat? Det finns en hel del att tänka på då en hemsida för företaget ska utvecklas.
Oavsett om ni gör det själva eller lejer en webbyrå för uppdraget så är det smart att ha en checklista med det som måste vara med för att det ska bli en bra företagshemsida. Här tar vi en titt på några av de allra viktigaste punkterna som du bör ta med på en checklista för bygget och underhållet av en hemsida för företaget.
Mål och syfte med hemsidan
Börja alltid med detta! Det är stor skillnad på en hemsida som ska fungera som ett lite smartare visitkort online och en som även fungerar som webbutik. Fundera lite på hur ni tänker använda hemsidan. Vilka möjligheter ska den ge?
När det finns en tydlig formulering för mål och syfte med hemsidan blir det mycket lättare att välja bästa webbhotell eller ge uppdraget till en webbyrå som förstår vad ni är ute efter.
Domännamn – Välj rätt namn för hemsidan
Ett domännamn är samma sak som adressen till hemsidan. Det bör vara väl genomtänkt. Ett domännamn påverkar många olika parametrar. Om det är relevant och enkelt att komma ihåg kan det förstås vara en fördel för vidare kontakt med existerande och potentiella kunder.
Det kan också finnas mening med att ha ett domännamn som skvallrar om vad er företagshemsida erbjuder. Se till att domännamnet är väl genomtänkt och att det är ett namn som har rätt utstrålning och som kommer att hålla i längden.
Hosting – Ett bra webbhotell är guld värt
När det blir dags för webbhosting är det viktigt att se på vettiga alternativ. Det kan vara klokt att välja ett svenskt webbhotell med god support och gott rykte. För företag finns det särskilda hostingpaket som är till för sajter som ska klara lite mer vad gäller trafik och interaktivitet.
Tänk på att du vill få hjälp med saker som:
- SSL-certifikat – Ett måste för en seriös företagshemsida.
- Backuper – Om något går snett är det guld värt att kunna åtgärda detta omedelbart.
- Ökad prestanda – När sajten växer är det verkligen bra med ett webbhotell som kan ge stöd för detta.
- Interaktivitet – Webbhostingpaketet bör vara väl anpassat för att ni ska få en interaktiv företagshemsida. Det kan vara klokt att se på webbhotell med PHP och MySQL.
- Email – Det är numera standard på de flesta webbhotellen men kika på hur många epost-adresser du får med samma namn som ditt domän.
Design och underhåll – Ett smart CMS är en god investering
En bra företagshemsida har bra design och innehåll. Det gäller att välja rätt formspråk för sajten. Om ni har formulerat syftet med sajten blir det lättare att välja tema, bilder och mer. Men tänk också på att saker som det CMS ni använder påverkar sajtens känsla och struktur.
Idag är det många som jobbar uteslutande med WordPress som CMS. Det är också därför som det finns flera bra webbhotell för WordPress med support som är extra insatt i detta publiceringsverktyg. Se över att ni väljer ett CMS som är enkelt att använda och som ger möjlighet till att utveckla sajten på ett smart sätt.
Designen måste vara attraktiv samtidigt som den fungerar rent tekniskt. Det är sant att du idag inte måste kunna något särskilt om kodning för att bygga en hemsida. Men för en bra företagshemsida kan det ändå vara klokt att välja design som kanske kräver lite mer kunskap.
Med CMS som WordPress går det att lämna vissa bitar för design och underhåll till en webbyrå och att själv klara andra. Det är smidigt och väldigt bra då du vill ha en levande företagssajt.
Se över navigationen och testa med jämna mellanrum
När sajten väl är online så gäller det att testa den med jämna mellanrum. Hur fungerar navigationen? Ta en titt på om man förstår på ett intuitivt sätt hur sajten ska användas. Det kan vara klokt att be en person som aldrig har varit på hemsidan att surfa in och testa.
Få ärliga åsikter av personer som inte har något att förlora på att säga som det är. Med andra ord är det inte säkert att du vill att personal eller nära familjemedlemmar testar. Detta såvida du inte vet sedan tidigare att de alltid säger precis vad de tänker.
Det är viktigt att upptäcka saker med sajten som inte flyter som de ska. Det här är sådant som kan påverka försäljning på ett drastiskt sätt. Det kan till och med vara värt att anlita en expert som ser över och testar sajten för att upptäcka missar av detta slag.
Kontakt – Det ska vara lätt att komma i kontakt
Det här är en punkt som måste vara med på varje checklista för bra företagshemsida! När en besökare läser information på en sida på sajten, hur kommer han eller hon i kontakt? Finns det tydliga knappar och formulär på varje sida för detta?
Det gäller att man tydligt ser var ni finns, hur man kan komma i kontakt med er och när. Idag är det väldigt vanligt med chatt på hemsidor och det är klart att ni kan se över denna möjlighet. Det går att ha en chatt som då den inte är bemannad automatiskt styr frågor till email.
SEO – Jobba med marknadsföring online
En hemsida är en plattform för marknadsföring online. Ta en titt på hur det går att jobba med hemsidan för att synas online. Dels i sökresultat som är organiska och dels via betalda annonser på sökmotorer och i sociala medier.
SEO är en konst och något som tar tid att lära sig och förstå. De flesta företag väljer att få denna hjälp från experter. Med lite vägledning kan du dock göra en hel del själv. Att nätverka aktivt i sociala medier är smart och något som kan sprida er verksamhet över nätet på ett mycket effektivt sätt.
Blogg – Ett måste för en bra företagshemsida!
En företagssida behöver en blogg. Den hjälper er att informera och ge kunskap som potentiella kunder är ute efter. Bloggen är också ett utmärkt verktyg för SEO. Den kan hamna i sökresultaten på ett naturligt sätt för ord och fraser som folk söker med.
Dessutom är det så att en blogg som uppdateras regelbundet visar att ni har en aktiv hemsida. Det är något som Google och andra sökmotorer sätter stort pris på. Det kan leda till att ni kommer högre upp i sökresultaten och därmed får mer trafik som kan konverteras till sälj.
Videoeffekter – Jobba med specialdesignade videos
Med videos kan ni uttrycka er på ett sätt som många tycker om. När det finns en video som förklarar och visar så klickar man på den. Text och bilder är viktiga och ett måste på företagshemsidan. Men det är också viktigt att ha videos som engagerar.
Ni kan filma på företaget eller kanske göra tecknade videofilmer som förklarar. Det här ger ett mervärde som kan få folk att stanna kvar och bli nyfikna. Se alltså på denna möjlighet och hur ni kan skapa riktigt bra videomaterial för er företagssajt.
Analys och utvärdering
Det är också viktigt att ha med analys på en checklista för en bra företagshemsida. Boka in tid för att gå igenom hur sajten fungerar med jämna mellanrum. Se på statistik, hur ni placerar er i sökresultaten och hur den trafik som når fram till sajten konverteras till verkliga kunder.
Med hjälp av analys och utvärdering kan ni göra viktiga uppdateringar. Det leder förhoppningsvis till att ni får ut mer av sajten och att den ger det stöd som företaget behöver för att lyckas online och offline.