Hem » Skapa egen hemsida som CV / Portfolio

Skapa egen hemsida som CV / Portfolio

Visa upp vem du är och vad du kan med en smart hemsida som fungerar som CV och portfolio! Idag är det många som förväntar sig att du söker jobb med digitalt CV. När det rör sig om jobb inom IT så är det nästan en självklarhet att du ska kunna visa upp vad du kan och vad du gjort på ett smidigt sätt online.

Jobbar du inom IT, fotografering eller media på annat sätt kan ett digital CV i form av en egen hemsida ge dig fördelar när du söker jobb. Dels kan du nå ut till fler och dessutom kan det ge dig fördelar när du löneförhandlar.

Börja med namn och hosting

Ett namn på din webbplats är att rekommendera och även om många väljer sitt egna för- och efternamn eller liknande till domännamnet är det inte säkert att du vill det. Ibland kan det finnas bättre namn som sticker ut eller som du tycker identifierar dig bättre.

Börja med att försöka hitta ett ledigt domännamn som passar dina syften. Du kan ofta söka på lediga domännamn hos olika webbhotell.

Det är fördelaktigt att satsa på ett webbhotell och sen bygga hemsidan med WordPress men det är inget måste. Det finns andra CMS (innehållssystem) som du också kan köra eller så väljer du en sitebuilder-tjänst och bygger hemsidan online hos dem.

Att välja ett billigt webbhotell och installera WordPress genom en-klicksinstallation är förmodligen det bästa alternativet. Du slipper då oväntade problem i framtiden som riskerar att låsa ner dig och du kan fritt flytta till vilket webbhotell du önskar vid behov.

Om du hellre föredrar Sitebuilder-verktyg så finns det idag flera bra alternativ för det också.

Vad kan du visa på din hemsida?

Om du just har tagit examen så är det förstås inte säkert att du har så mycket att visa upp. Det är inget hinder. Det finns ingen lag som säger att du måste visa upp saker du har fått betalt för. I samband med att du skapar en hemsida som CV så kan du också skapa en egen portfolio.

Erbjud vänner och familj och kanske företag att sköta uppdrag gratis. Detta gör du för att bygga en portfolio som visar att du kan och att du har erfarenhet. Att uppdragen inte betaldes är ju inget som kommande potentiella kunder kan se. De får istället uppfattningen att du har gjort en hel del och därmed kan vara rätt person för en anställning eller utvalda uppdrag som frilansare.

Tänk på hur du visar upp vad du kan och vad du har gjort. Beakta saker som:

  • Hur enkelt det är att navigera och se närmre på dina projekt.
  • Vilken information du vill dela med dig av. Det är inte alltid okej att publicera saker som du har gjort för företag. Be om lov att visa det du visar. Om du bara kan visa bilder och valda delar bör du göra det på ett sätt som ändå ger en helhet så att potentiell kund kan få en uppfattning av slutresultat.
  • Interaktivitet som ett sätt att engagera. Du kan med bild, ljud och film få den som ser på ditt CV att stanna lite längre och lära känna dig bättre. Varför inte göra en video där du på ett naturligt sätt pratar om dina projekt och visar dem. Här kan du också visa din personlighet och tala mer om dina drömmar och mål.
  • Lättheten att få kontakt med dig. Det är verkligen viktigt att den som är på din hemsida och läser CV alltid ser hur man får kontakt. Ta med kontaktknappar på alla sidor så att det blir lätt att börja kommunicera med dig.
  • Om du driver ett litet företag kanske du vill ha chatt på din hemsida för att på så vis fånga in folk som vill prata på en gång.

Var aktiv och ta kontakt med möjliga arbetsgivare

När du väl har din hemsida med CV och portfolio på plats är det dags att använda sajten på ett aktivt sätt. Istället för att sitta och rulla tummarna och hoppas att blivande arbetsgivare och samarbetspartners ska finna dig via jobbportaler så kan du ta kontakt.

Surfa in på företagshemsidor som du gillar och ta kontakt via deras kontaktformulär. Då hamnar du inte i skräpposten och du kan enkelt länka till din hemsida med CV. Skriv något kort med en fråga som gör att de måste svara. Det kan leda till snabbare kontakter med företag som absolut skulle ha nytta av att jobba med dig.

Kanske märker du saker på deras sajter som du kan fixa. Skicka ett förslag och visa exempel på hur du kan lösa det hela med en app du utvecklat eller på annat vis. Det är konstruktivt och kan leda till spännande uppdrag.

Om du bloggar och delar kunskap på din hemsida kan du även passa på att dela detta på Linkedin. Med en genomtänkt strategi kan du med relativt lite arbete utspritt över tid nå mångas ögon.

Fast anställning eller frilansjobb?

När du skapar en hemsida för att ha CV och portfolio online kanske du inte är riktigt på det klara med hur du har tänkt dig ditt framtida arbete. Idag är det ju verkligen inte svårt att jobba hemifrån.

När du inser att du kan få kontakt med många olika uppdragsgivare kanske du hellre jobbar som frilans än som anställd. Då är det viktigt att detta framgår på din hemsida. Företag som är ute efter att anställa projektledare, skribenter, designers och mer för projekt vill från start veta att du kan ta på dig den här typen av uppdrag.

Tänk alltså igenom hur du kan forma din sajt för att göra det tydligt för den som läser ditt CV och ser på portfolio vilken typ av anställning du är intresserad av. Men fastna inte i det ena eller det andra. En hemsida ska vara en dynamisk sak som utvecklas med dig.

Du kan skapa din hemsida som CV för att få anställning inom ett visst område och sedan behålla den för att uppdatera med ny information när du vill. Det kanske till sist blir så att du drar igång ditt eget bolag och använder samma hemsida för att skapa en webbutik och mer för framtida planer och projekt.

Snabba tips för bättre digitalt CV

Ett digitalt CV bör vara lättläst, informativt och professionellt. Här är några tips för att skapa ett bra digitalt CV:

  1. Var tydlig med din kontaktinformation, inklusive ditt namn, e-postadress och telefonnummer.
  2. Använd en enkel och professionell layout. Undvik för mycket färger och för mycket text.
  3. Var specifik med din erfarenhet och dina mål. Fokusera på det som är relevant för jobbet du söker.
  4. Lägg till ett foto av dig själv för att göra ditt CV mer personligt.
  5. Använd nyckelord som är relevanta för jobbet du söker, detta hjälper arbetsgivare att hitta ditt CV i deras databaser.
  6. Lägg till referenser från tidigare arbetsgivare eller lärare.
  7. Gör ditt CV nedladdningsbart genom att designa en PDF eller Worddokument som arbetsgivare och headhunters kan ladda ner och dela.
  8. Dubbelkolla att all information är korrekt och att det inte finns några stavfel eller grammatiska fel.

Summering

Det är väl värt att skapa en hemsida som CV och portfolio med tanke på nuvarande behov av anställning såväl som kommande projekt. Använd sajten på ett aktivt sätt och var kreativ med hur du skapar en levande portfolio som visar den erfarenhet som potentiella arbetsgivare vill se.

Tänk också på att du kan använda din hemsida som grund för kommunikation och smarta samarbeten som kan leda till spännande uppdrag både på kort och på lång sikt.