Du kanske inte tänker på hur viktig supporten kan vara då du är på jakt efter bästa webbhotellet. Det är klart att saker som prestanda och pris står i centrum. Men var medveten om att riktigt bra support också kan påverka hur lätt eller svårt det blir att bygga och underhålla en hemsida.
När du ser på bästa webbhotellen ska du alltid fundera lite på vad bra support innebär för dig. Du kan rentav testa supporten innan du skapar ett konto och blir kund hos webbhostingtjänsten.
Hur fungerar supporten?
Till att börja med är det inte så dumt att se på hur supporten fungerar. Ett bra webbhotell har flera vägar till kontakt. Du kan använda dig av chatt för snabba frågor, email då du vill utveckla resonemanget, och telefon när du vill prata med en människa.
Dessutom kan det vara skönt med en kunskapsbas som ger dig information som löser vanliga problem. Det är ju onödigt att vänta på att någon från supporten har tid för dig då du enkelt kan få svaret på din fråga direkt på webbhotellets hemsida!
Kunnig support är ett stort plus
När du väl får kontakt med supporten så är det också bra om de vet vad du frågar om. Ett webbhotell inriktat för WordPress fattar vad du menar då du behöver lösa problem med din WP-installation.
Om webbhotellet erbjuder en egen sitebuilder är det verkligen A och O att alla på deras support är experter på hur den ska användas. De bör snabbt kunna lösa dina problem så att du kan jobba vidare med din sajt utan onödiga avbrott.
Är det viktigt med öppet dygnet runt?
Snabb support är ofta något som känns väldigt bra. Det betyder delvis att du slipper stå i lång kö och delvis att supporten har generösa öppettider. Det kan vara mer eller mindre viktigt med support som har öppet dygnet runt.
Om du kommer att jobba med din sajt sena kvällar och på helger så är det inte så dumt att välja ett webbhotell som har dygnet-runt-support eller åtminstone sena öppettider. Om du jobbar på dagtid med webbprojekt så är detta mindre kritiskt.
Support på svenska känns tryggt
Det är många som upplever att det blir enklare om supporten ges på svenska. Även om du har hyfsad engelska så går det ju snabbare att kommunicera och förstå på svenska. Svenska webbhotell ger support på svenska. Samtidigt kan det finnas utländska webbhotell som vänder sig till svenska kunder.
De kanske har en begränsad support på svenska och sedan kundtjänst på engelska. Ibland är detta en fördel då det kan innebära att du får support dygnet runt. Ibland på svenska och ibland på engelska.
Vad säger andra om supporten?
Innan du öppnar ett nytt konto på webbhotell är det inte så dumt att kika lite på recensioner och omdömen vad gäller supporten.
Det du bör ta reda på är:
- Är supporten smidig och snabb?
- Är supporten kunnig och bra på att förklara?
- Är supporten trevlig och tålmodig?
Hoppa inte över kommentarer som mest handlar om upplevelsen med supporten. Det här är något som du kommer att beröras av när du väl blir kund på webbhotellet. Om du från start vet att det kan ta lite tid att få svar men att de är gedigna så blir du inte irriterad då du får vänta.
Summering
De bästa webbhotellen har god support som fungerar på ett smidigt sätt för dig. Den bör ges på ett sätt som passar dig och på det språk som du känner dig bekväm med. Var noga med att undersöka webbhotellets kundtjänst uppfattas av andra innan du blir kund.
Priset är heller inget bra riktmärke för vilket webbhotell som erbjuder bra support. Det finns flera exempel på billiga webbhotell som erbjuder bra support där t.ex. Inleed och Egensajt är två exempel.
Är det riktigt usel support på ett webbhotell som annars är prisvärt kanske du kan leva med det. Men det är förstås alltid en fördel att veta från start vad du kan förvänta dig. Då är du också bättre rustad för att få vänta eller för att få ställa om din fråga några gånger till för att supportpersonen ska förstå vad du är ute efter.