Hem » FAQ » Måste jag välja ett svenskt webbhotell?

Måste jag välja ett svenskt webbhotell?

Nej, du måste inte välja ett svenskt webbhotell även om din hemsida är på svenska. Det finns dock fördelar med att göra det.

När du väljer webbhotell finns det flera parametrar att fundera över varav om det är en svensk leverantör eller inte är en av faktorerna. Det är därför det är rekommenderat att jämföra webbhotellen innan du köper.

Varför svenska webbhotell kan var bättre

Svenska webbhotell kan ha flera fördelar framför internationella motsvarigheter.

  • Svensk Support – Tillgången på svensk support via e-post, chatt eller telefon
  • Snabbare Åtkomst – Många svenska webbhotell har sina servrar i svenska datacenter vilket ger snabbare åtkomst och laddningstider för svenska besökare.

Att få support på svenska kan vara väldigt fördelaktigt för att lösa tekniska svårigheter utan språkbarriärer. Det är också större sannolikhet att supporten har öppet under samma tider som du jobbar och inte är etablerade i någon annan tidszon.

Snabbare åtkomst är det kanske viktigaste där datatrafiken inte behöver färdats lika långt vilket gör att hemsidor och digitala tjänster laddas snabbare. Även om en bra optimerad hemsida kommer laddas snabbt även om den var fysiskt placerad i USA så kommer det gå fortare om den laddas från Sverige. Om din hemsida är på svenska och riktar sig till svenska besökare så är ett webbhotell med svenska servrar en fördel.

Internationella webbhotell

Internationella webbhotell med servrar i Europa eller USA kan ha flera fördelar jämfört med svenska.

Ibland kan det röra sig om den tekniska infrastrukturen att du vill ha en server eller webbhotellösning i en viss serverhall eller som är utrustad med viss mjukvara. Alternativen kanske är få och det enda rimliga valet är att välja ett webbhotell utanför Sverige.

Priset kan också vara en faktor och det kan märkas tydligare när du hyr hela dedikerad servrar eller VPS. Lägre lönekostnader, större serverhallar, lägre energipriser och andra faktorer kan göra att priserna är mer fördelaktiga.

Avslutningsvis är det också en självklarhet att om du driver en internationell hemsida eller webbtjänst så är det kanske smart att välja en fysisk plats som är närmst flest användare. Här är andra Europeiska länder och USA ofta vanliga val.