När du har köpt och registrerat ett domän kan du få epost med eget domännamn av ett webbhotell. Det vill säga email som heter precis som din hemsida gör. Det finns flera fördelar med att ha epost som heter som ditt domän. Framförallt ger det ett professionellt intryck.
Så hur gör du för att få epost med eget domännamn? Det är enkelt och något som de bästa webbhotellen snabbt kan hjälpa dig med!
Steg 1 – Skaffa domän och registrera det
Domän kan du köpa via ett webbhotell som sedan också kan ordna med e-postadresser med samma namn åt dig. Hitta ett bra webbhotell som kan hjälpa dig med domän. Du letar upp ett ledigt domän och köper detta.
Vill du ha en prisvärd lösning så rekommenderas webbhotellet Inleed som har lågt pris på både domännamn och webbhotelltjänster. Dessutom har de samlat på sig ett gott rykte över väldigt många år. Största nackdelen med dem i skrivande stund är att du själv manuellt måste aktivera automatisk fakturering/förnyelse. Det görs dock enkelt i deras kontrollpanel.
Steg 2 – Få e-postadresser med domännamnet
Många webbhotell kan hjälpa dig med epost utan att du skaffar abonnemang för webbhotell. Men många vill ha en hemsida också och varför vanliga webbhotellspaket (där e-poststöd följer med) väljs.
Hur många e-postadresser du kan få beror på det webbhotellspaket och leverantör du har valt. Det finns webbhostingpaket med begränsat antal e-postadresser och så finns det erbjudanden där du kan skapa hur många email adresser som helst.
Skapa flera e-postadresser för dig och medarbetare
Med möjligheten att skapa flera olika e-postadresser med ditt domännamn kan du göra ordning och reda i företagets kommunikation. Du väljer själv namnet på e-post som gör upp det som är före @domännamn.se och du kan i regel skapa väldigt många på ett webbhotellkonto.
Det gör det möjligt att skapa en adress för varje medarbetare som t.ex. fornamn.efternamn@domännamn.se men du kan också skapa egna adresser för olika avdelningar på företaget som press, marknadsföring, ekonomi, support m.fl.
Kom åt eposten via webbläsaren
För många är det enklast att använda webbläsaren för att komma åt epost. Det här är ju också smidigt när du har anställda som inte sitter på samma plats och som använder sig av olika datorer.
Det är ganska vanligt att webbhotell som erbjuder epost med eget domännamn ger det som kallas för webbmail. Det är samma sak som att du kan läsa dina mejl via din browser och fungerar på liknande sett som Gmail, Outlook och liknande digitala e-posttjänster.
Windowsklienter som Microsoft Outlook och onlinelösningar som Outlook 365 kan också användas där mailen kopplas till för att du ska få modernt gränssnitt.
Nackdelen med webbmailen som tillhandahålls av webbhotellen är att det är sällan lika användarvänligt gränssnitt som de populära tjänsterna. Om inga integritetsproblem stoppar dig så kan du hämta och koppla e-posten till ett Google-konto hos Gmail.
Även Gmail erbjuder möjligheten att koppla externa e-postkonton till kontot. Då hämtas e-post från dessa inkorgar antingen genom POP3 eller IMAP. Du kan sedan använda Gmail för att läsa och skicka e-post från din adress.
Nackdelen med Gmail är att de hämtar ny e-post genom POP3/IMAP protokollet på din server och gör det med ett intervall baserat på hur många mail du får. Det är inte ovanligt att det kan ta upp till en timme mellan dessa kontroller, något som kan bli frustrerande om man väntar på ett bekräftelsemail. I desktop-läget kan man dock tvinga en hämtning men det går inte för den mobilanpassade varianten. Något som är värt att tänka på.
Vad ska du titta på när du vill ha epost med domännamn från webbhotell?
Det finns några punkter som är särskilt viktiga att se närmre på när du vill få hjälp med epost med eget domännamn av webbhotell:
- Vad kostar det? Se på kostnaden för hantering av epost per år. Om detta ingår i priset för webbhosting så kan du se det som gratis epost med domännamn. Det finns flera billiga webbhotell med bra betyg att välja mellan.
- Finns det separat eposthosting? Om du inte vill betala för hosting och bara vill få epost med domännamn måste du ta reda på om webbhotellet ger detta som en separat tjänst samt vad den kostar.
- Utrymme för epost? Det kan finnas en gräns för hur mycket epost du kan hantera. En del webbhotell ger obegränsat utrymme för epost vilket är en stor fördel då du och dina kollegor ska bygga på denna tjänst med många email adresser och aktivt användande.
- Hur många e-postadresser får du? Det kanske räcker med 10 stycken för dig. Men för ett företag som ständigt utvecklas kan det vara en fördel med obegränsat antal e-postadresser med domännamn.
Är det så viktigt med epost och unikt domännamn?
Fördelen med e-postadresser kopplade till ett unik domännamn är att de kan enkelt kopplas till ett företag, förening eller vem som nu står bakom domännamnet.
Det ger således inte bara ett professionellt intryck utan avsändaren kan tryggt lita på att e-postmeddelandet som skickas hamnar hos det företaget som den verkligen försöker kontakta.
När anställda slutar kan denna e-post enkelt kopplas om och en annan anställda kan ta över kommunikationen. Alternativet kan man enkelt koppla in automatiskt svar som berättar för avsändaren att personen den söker har slutat men att den är välkommen att skicka ärendet till en annan adress.
Om du driver ett företag eller på annat sätt vill framstå som professionell så är en e-postadress kopplad till eget domännamn absolut viktigt. I privata sammanhang är kan det dock vara lättare med gmail.com eller liknande e-postadresser.