Via nätet kan du nå fler kunder och idag är en majoritet av svenskarna intresserade av att handla online. Du kan dra igång en e-butik som en del av din nuvarande verksamhet eller välja att uteslutande sälja online.
Det viktigaste är att du har en produkt eller tjänst som fungerar och att du lär dig mer om hur du ska nå dina kunder. Sedan är det förstås också bra att ha en webbutik som fungerar väl rent tekniskt.
Vi tar en titt på 10 viktiga tips för dig som vill starta e-butik. Läs och begrunda innan du börjar se på domännamn för din webbutik!
1. Produkten eller tjänsten först, är du redo för e-butik?
När folk pratar om att sälja online så låter det så enkelt. Kunder från Sveriges alla hörn kan beställa direkt från dig dygnet runt. Väljer du dropshipping så behöver du inte ens ha ett lager. Du säljer och en tredje part skickar varorna till kunden.
Det är lätt att glömma bort nyckelfaktorn som är om du har en produkt eller tjänst som efterfrågas. Om du redan nu har en fysisk butik så har du också erfarenhet av din vara. Du vet vilka frågor som ställs och vem som kan tänkas vara intresserad av produkten.
Om du ska starta en e-butik som din huvudsyssla med en produkt som du kanske inte har sålt tidigare gäller det att göra hemläxan. Undersök noga din tänkta kundgrupp. Ta reda på hur efterfrågan ser ut.
2. En solid plan för e-handel
Innan du kan börja se på webbhotell och välja domännamn för din e-butik så bör du ha en solid affärsplan för din onlineverksamhet. Det här är precis samma process som du går igenom då du vill dra igång ett företag med fysisk butik.
Det gäller att du skapar en budget för butiken. Inse att det kan ta tid innan det hela går runt. Å ena sidan kan du spara en hel del pengar på att driva din verksamhet online, å den andra tillkommer det kostnader som du inte hade haft med en traditionell butik.
Det gäller att du noga har tänkt igenom hur du ska jobba med marknadsföring och utveckla ditt koncept. Fundera lite på var du vill vara om några års tid och ge utrymme för detta i din plan. Det är verkligen ett bra tips att prata med en rådgivare.
Kanske känner du någon som har lyckats med sin webbutik. Ta ett samtal om hur det hela startade och vilka hinder som uppkom i början och på vägen. Det kan till och med vara värt att betala lite för en e-handelskonsult som kan hjälpa dig med rätt tänk från start såväl som utvärdering av din affärsplan.
Marknadsföring online kostar oftast pengar oavsett om du väljer att nå ut genom Google Ads, annonser i sociala medier eller på andra ställen. Metoderna som är ”gratis” genom att kunder hittar butiken genom sökningar i Google eller genom aktivitet i sociala medier finns såklart, men det är också tidskrävande.
3. Välja rätt plattform
Att välja en plattform för e-butiken är viktigare än du kanske tror. En stor orsak till detta är att det kan vara väldigt omständigt att byta plattform i framtiden om du skulle vilja då kategorier, produkter och annan data ska följa med.
Den traditionella metoden för att lägga upp en e-butik är att betala för ett webbhotellskonto där du installerar ett CMS inriktat för e-butiker. Här är WooCommerce kanske det vanligaste som bygger på WordPress men det finns fler alternativ som t.ex. Magento, eCommerce och PrestaShop.
Fördelen med ett eget webbhotell och valfri mjukvara efter egna önskemål är att du kan lättare konfigurera e-butiken exakt som du vill ha den utan några tekniska begränsningar. Det krävs oftast inte så mycket tekniska kunskaper för att komma igång och det finns mycket hjälp att få samtidigt som möjligheterna är stora.
Nackdelen med ovan är att det idag finns lättare metoder att komma igång med och där du får mycket mer hjälp på vägen med teknisk support och mycket mer. Det är därför tjänster som Shopify, Wix, Squarespace och liknande tjänster växt fram.
De främsta fördelarna ligger i att du inte behöver webbhotell utan allt ingår i paketet. Vill du komma igång snabbt och inte besitter tekniska kunskaper som krävs är det förmodligen bäst att välja ett sådant system.
4. Designa din webbutik och få igång den online
När du känner dig redo för att dra igång ditt e-handelsprojekt är det dags att se på domännamn. Ett bra webbhotell kan hjälpa dig med att söka efter lämpligt domännamn såväl som registrering av det. Webbhotellet bör också ha verktyg som gör det lätt för dig att sätta ihop din webbutik.
Se på andra butiker inom samma kategori och fundera lite på hur du upplever deras format och design. Din produkt och tjänst kan behöva ett specifikt tema. Om du känner att det blir för mycket för dig att bygga webbutiken så att den ser seriös ut ska du köpa in den här tjänsten.
Tycker du att det är roligt att sitta själv med design och innehåll för din e-handel så ska du se till att ha de bästa verktygen för detta. Idag är det många som tycker att det fungerar bäst med CMS som WordPress för att bygga e-handelsbutik.
Ta en titt på de bästa webbhotellen och se vilket stöd de ger för WordPress, Magento eller det CMS som du vill bygga och driva butiken med. Ta dig tid till att tänka över butikens struktur. Det är viktigt att det blir lätt framöver att uppdatera och bygga på med nya kategorier och sortiment.
5. Nå ut till dina kunder
För att nå ut till potentiella kunder bör du jobba med SEO. Det innebär att du optimerar din webbutik så att den kommer att synas i sökresultat. När folk söker efter din produkt eller tjänst bör du synas längst upp i sökresultaten.
Det finns lite olika vägar till toppen av sökresultaten. Du kan köpa annonserna som du alltid ser längst upp när du laddar sökresultat med Google. Det går också att jobba med bra innehåll i din webbutik. Om sökmotorer ser att din sida har svaren på frågor som folk knappar in i deras sökfält så kan din webbutik listas i toppen av sökresultaten.
SEO är ett stort ämne och det kan ta lite tid att lära sig de viktigaste bitarna. Var medveten om att innehållet på din sajt får stor betydelse för hur du kommer att lyckas med din marknadsföring. Det bör vara relevant, erbjuda ett verkligt värde och givetvis innehålla de nyckelord och fraser som visar sökmotorerna vad din sajt handlar om.
Förr eller senare bör du antagligen ta hjälp av proffs på SEO. Men du kan göra en hel del själv. Det finns också webbhotell som erbjuder dig gratis SEO verktyg som kan fungera som en skjuts för din e-butik.
6. Se över funktionalitet i din e-butik
Det här bör du egentligen göra på planeringsstadiet men inget är statiskt. Det tillkommer nya funktioner som du kan vilja lägga till. Det handlar i första hand om kontakten mellan dig och dina besökare. Det är viktigt att ha väl fungerande chatt och en navigation som gör att potentiella kunder engagerar sig i din butik.
Då och då är det klokt att se över funktionaliteten för att hitta felande länkar. Om det är något som inte upplevs som smidigt och som får folk att lämna din butik bör du ta reda på hur du kan förändra detta med korrekt applikationer och webblösningar.
7. Idag handlar folk på smartphones!
Ett väldigt viktigt tips för dig som vill starta e-butik är att inse att dina kunder handlar online på sina mobiltelefoner. Det betyder i praktiken att du måste ha responsive design på din webbutik. Handeln ska fungera perfekt på en mindre skärm.
Idag är mobilanpassade lösningar för e-handel i stort sett standard. Men missa inte den här biten. Välj från start en lösning som kommer att göra butiken lätt tillgänglig för den som surfar in från en smartphone.
8. Välj smidiga och säkra betalningslösningar
Dina kunder vill ha smidiga och säkra betalningslösningar. Det betyder standardmetoder som Swish, Klarna och Trustly men också e-plånböcker som PayPal. För att erbjuda betalningslösningar som gör det lätt för dina kunder att handla bör du undersöka vad din målgrupp föredrar.
Det är förstås också viktigt att jobba med ett betalningssystem som du känner dig trygg med. Ta upp det här med andra e-handlare i forum online. På Facebook finns det bra grupper där du kan ställa frågor och ta del av andras erfarenhet av betalningslösningar för e-handel och hur de ska appliceras.
9. Se till att din butik är levande och interaktiv
Om du vill synas online behöver du en aktiv e-butik. Google och andra sökmotorer ser på ditt innehåll och undersöker om det uppdateras. Dynamiska sajter får företräde i sökresultaten. Du kan göra din webbutik levande genom att ha en blogg där du publicerar nyheter och även länkar in till dina produkter.
Sedan är det förstås bra att då och då fila lite på innehållet som alltid ligger på sajten. När produkter utgår bör du plocka bort dem och nya ska givetvis förses med produkttext. Du kan också ha en mycket levande förstasida med kampanjer och nyheter samt tydliga call for actions som får kunder att interagera med dig.
10. Jobba med både bild och film
Det visuella är otroligt viktigt i en webbutik. Att lägga ut fina bilder på produkter är en bra start. Jobba även med film. Du kan skapa egna filmer där du förklarar mer om dina produkter och ger råd. Det här inger ett förtroende som liknar det man kan få i en fysisk butik av att prata med personalen.
11. Analysera och uppdatera
Ta för vana att se över din e-butik med jämna mellanrum. Lyssna på kunder och förbättra det som kan förbättras. Var inte rädd för att ta nya tag vad gäller design och innehåll. E-butiken bör ha en dynamisk känsla som följer årstider och event på ett bra sätt.
Be vänner och bekanta om att ta en titt och säga vad de tycker. Kritik är guld värt eftersom den talar om för dig vad du kan behöva ändra på. Det här är otroligt viktigt och kan vara det som leder till att du säljer mycket mer varje månad.